Taxele notariale în cazul achiziționării unui imobil: la ce costuri să te aștepți
Pentru a te ajuta să faci un buget general care să includă și cheltuielile suplimentare în afara celor legate de locuința propriu-zisă, ți-am pregătit un articol despre ce sunt taxele notariale și la ce costuri să te aștepți.
Curs valutar
Simbol | BNR | Cumpărare | Vânzare |
---|---|---|---|
EUR | 4,9735 | 4,9000 | 5,0500 |
USD | 4,5981 | 4,5200 | 4,6700 |
GBP | 5,9688 | 5,8700 | 6,0500 |
CHF | 5,3070 | 5,2500 | 5,3700 |
SEK | 0,4335 | 0,3990 | 0,4530 |
100 JPY | 3,0142 | 2,9500 | 3,1100 |
* Cursuri valutare cont curent
Află mai multePersoană fizică | O lună* | 3 luni |
---|---|---|
EUR | 0,60% | 1,00% |
RON | 5,75% | 6,75% |
Index | Ultima actualizare | Rată |
---|---|---|
EURIBOR 12 LUNI | 29.10.2024 | 2.58000% |
EURIBOR 6 LUNI | 29.10.2024 | 2.90500% |
IRCC | 01.10.2024 | 5.99000% |
ROBOR 3 LUNI | 29.10.2024 | 5.55000% |
ROBOR 6 LUNI | 29.10.2024 | 5.59000% |
SARON 1MC+M1 | 29.10.2024 | 0.88710% |
SARON 3MC+M3 | 29.10.2024 | 0.12090% |
SARON 3MC+M6 | 29.10.2024 | 0.19190% |
Află mai multe despre ce sunt taxele notariale
Taxele notariale reprezintă o sumă de bani pe care atât vânzătorul, cât și cumpărătorul trebuie să le plătească la momentul semnării unui contract de vânzare-cumpărare imobil. Tipurile de taxe sunt diferite de la cumpărător la vânzător, cu excepția onorariului notarial care privește plata serviciilor oferite de către notar.
Onorariul notarial este stabilit printr-un ordin al Ministrului Justiției (O.M.J. nr.46/C/2011). Conform acestuia, sunt acte care se taxează cu un onorariu fix (sumă fixă) și acte care se taxează cu un onorariu gradual și procentual (sumă variabilă) la valoarea determinată sau determinabilă a obiectului lor.
Pentru fiecare taxă plătită de vânzător și cumpărător, notarul are obligația să vireze taxele încasate în numele statului, către buget, de regulă până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost încasate. Această obligație este prevăzută atât de Codul Fiscal prin Legea nr. 227/2015, cât și prin Legea Cadastrului și a Publicității Imobiliare, Legea nr. 7/1996.
Care sunt taxele notariale pentru achiziționarea unui imobil
Un cumpărător, fie persoană fizică, fie persoană juridică, care se bazează pe un fond propriu pentru achiziționare sau care beneficiază de un credit ipotecar, trebuie să plătească două tipuri de taxe notariale: taxa de intabulare și onorariul notarial.
Valoarea fiecărei taxe va depinde de doi factori - tipul de cumpărător și sursa de finanțare, astfel:
- Taxa de intabulare către Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară din raza imobilului vândut. Pentru această taxă, valoarea depinde de la persoană fizică la persoană juridică, în cazul achiziționării cu capitaluri proprii. De exemplu:
- pentru o persoană fizică, se aplică o taxă de 0,15% din valoarea imobilului vândut, dar nu mai puțin 60 de lei pentru fiecare număr cadastral;
- pentru o persoană juridică, se aplică o taxă de 0,5% din valoarea imobilului vândut, dar nu mai puțin de 60 de lei pentru fiecare număr cadastral.
- Onorariul notarial reglementat prin Ordinul Ministrului Justiției nr.46/C din 6 ianuarie 2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 133 din 22 februarie 2011. Acest onorariu este format din două tipuri de taxe, una fixă și una procentuală, a căror valoare depinde de prețul de vânzare al imobilului. Prin urmare, sumele diferă în funcție de prețul vânzării, conform mai multor praguri și procente.
Onorariul notarial se plătește în două tranșe:
- pentru realizarea antecontractului de vânzare în cazul unei persoane care utilizează un credit ipotecar pentru plata imobilului;
- pentru contractul final de vânzare-cumpărare care se aplică atât persoanelor cu fonduri proprii, cât și persoanelor cu un credit ipotecar.
În situația în care cumpărătorul accesează un credit imobiliar-ipotecar de la Credit Europe Bank pentru achiziționarea locuinței, taxele notariale pentru ipotecă vor fi diferite, în funcție de suma creditului:
- Taxa de intabulare va consta într-o sumă fixă pentru fiecare număr cadastral la care se adaugă 0,1% din valoarea creditului;
- Onorariul notarial rămâne format din aceleași elemente: o sumă fixă la care se adaugă una procentuală.
Alte taxe care vor fi plătite de un cumpărător ce beneficiază de un credit imobiliar-ipotecar și care nu sunt incluse în dobânda anuală procentuală (DAE), dar fac parte din totalul costurilor necesare pentru achiziționarea unui imobil:
- Taxele pentru Autoritatea Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară;
- Taxa de evaluare pentru evaluarea imobilului ca etapă a aprobării creditului ipotecar de la Credit Europe Bank;
- Primele de asigurare pentru imobil în cazul în care acestea sunt încheiate cu o altă societate de asigurări în afară de Societatea de Asigurări pentru care Banca acționează în calitate de agent de asigurare subordonat și intermediază încheierea asigurărilor.
Actele necesare pentru încheierea unui contract de vânzare-cumpărare la notar
Pe lângă taxele notariale care trebuie plătite de cumpărător la achiziționarea unui imobil prin fonduri proprii sau printr-un credit imobiliar, acesta trebuie să prezinte la notar o serie de documente care fac obiectul contractului:
- Actele de identitate ale părților (vânzător și cumpărător), certificatele de căsătorie (dacă este cazul), procura de reprezentare a uneia sau a ambelor părți (dacă este cazul);
- Actele de proprietate asupra imobilului care face obiectul vânzării. În funcție de fiecare caz, se pot furniza: contractul antecedent de vânzare, contractul de donație, procesul verbal de predare-primire, dovada achitării integrale a prețului, decizia civilă definitivă și irevocabilă, titlul de proprietate, certificatul de moștenitor, etc.;
- Documentația cadastrală a bunului imobil și încheierea de intabulare în cartea funciară. Pentru documentația cadastrală, se vor furniza: fișa bunului imobil, planul de amplasament și planul de releveu;
- Certificatul fiscal pe numele proprietarului actual, eliberat de Direcția de impozite și taxe locale, din care să se facă dovadă achitării la zi a taxelor și impozitelor;
- Certificatul de performanță energetică, eliberat în mod ideal de un auditor energetic atestat;
- Adeverința eliberată de asociația de proprietari sau locatari care să prezinte situația datoriilor față de asociație - întreținere, cheltuieli, reparații, etc. (în cazul apartamentelor);
- Ultima factură și chitanță privind plata la zi a utilităților aferente imobilului destinat vânzării.
Pentru antecontractul de vânzare-cumpărare în cazul persoanelor care au primit preaprobare financiară pentru un credit imobiliar, documentele care trebuie furnizate la notar sunt:
- Actele de identitate a părților implicate (vânzător și cumpărător);
- Actele de proprietate asupra imobilului care face obiectul vânzării, după fiecare caz;
- Documentația cadastrală pentru imobilele înscrise în cartea funciară;
- Extras de carte funciară pentru informare care va fi obținut de către biroul notarial printr-un acord cu proprietarul actual.
Acum că știi care sunt taxele notariale care trebuie plătite pentru achiziționarea unui imobil și de ce acte ai nevoie, ești cu un pas mai aproape de casa ta de vis. Verifică ofertele imobiliare de la Credit Europe Bank și pregătește-te să devii proprietar!